#TEDBooks2 Prawa medycyny


Drugą pozycją w moim mini cyklu recenzji książek z serii TED Books są „Prawa medycyny.
 Zapiski z niepewnego terenu” Siddharthy Mukherjee. O ile autor poprzedniej recenzowanej 
książki był dla mnie zupełnie anonimowy zanim sięgnąłem po „Syna terrorysty. Historię wyboru”, 
to już autor „Praw medycyny” jest znany szerokim gronom czytelników na całym świecie. 

Siddhartha Mukherjee to nie tylko znany na całym świecie amerykański lekarz-onkolog oraz 
wykładowca medycyny na Columbia University Medical Center, ale przede wszystkim autor 
nagrodzonego w 2011 roku Nagrodą Pulitzera w kategorii „Literatura faktu”, „Cesarza wszech 
chorób. Biografii raka”. W „Prawach medycyny” wykłada on swoje przekonania dotyczące 
medycyny jako nauki oraz przyszłości, którą ją czeka.

Opisywane przeze mnie prawa medycyny to tak naprawdę prawa niepewności, braku precyzji 
i fragmentaryczności. Odnoszą się w równym stopniu do wszystkich tych dziedzin wiedzy, gdzie 
ścierają się podobne siły. To prawa niedoskonałości”

Mukherjee sądzi, że tak jak wszystkimi innymi gałęziami wiedzy czy nauki, tak i medycyny rządzą 
pewne stałe reguły/myśli/prawa, które pozwalają ją kształtować i regulować. Jako to, że należy 
traktować je zupełnie jako subiektywne spojrzenie autora na tę naukę, nie można uznawać ich 
raczej za prawd objawionych. Wydziela trzy prawa, według których należy spoglądać na medycynę. 
Do opisania każdego przywołuje przypadki z własnej kariery zawodowej, by odpowiednio 
przedstawić dany problem.

Prawo pierwsze - „Silna intuicja znaczy więcej niż słaby wynik badania”. Dotyczy ono ni mniej 
ni więcej tego, iż w stawianiu odpowiedniej diagnozy chorobowej pacjentom bardzo ważną rolę 
(czasami może największą) odgrywa intuicja, którą posiada każdy człowiek (a więc i lekarz). 
Lekarz medycyny posiada na tyle odpowiednio wielką wiedzę, że czasem za bardzo podąża za 
podręcznikową wiedzą, która wtłaczana jest do jego głowy podczas wieloletnich studiów, że 
zapomina o praktyce zawodu (autor przywołuje na poparcie tej tezy świetny przykład z Hermioną 
Granger, bohaterką serii książek o Harrym Potterze – za to ogromny plus), która przecież w 
ogromnej mierze będzie właśnie opierać się na intuicji jako tej rzeczy, która będzie odpowiadać 
za właściwą diagnozę.
Prawo drugie - „<Normy> uczą nas zasad – ale praw uczymy się od elementów odstających”. 
Drugie prawo podobne jest do pierwszego w sensie antynomii wiedza-praktyka, tutaj mowa jest 
o antynomii typowe-nietypowe. Te „elementy odstające”, czyli pewne nietypowe przypadki, które 
zwykle nie są brane pod uwagę w momencie tworzenia większych obrazów danych schorzeń, mają 
pomagać w lepszym zrozumieniu i poznaniu danych chorób. 
Prawo trzecie - „Każdemu doskonałemu eksperymentowi medycznemu towarzyszy ludzka 
stronniczość”. Trzecie prawo jest chyba najbardziej prozaiczne – każdy człowiek skory jest do 
pewnego rodzaju stronniczości, czyli obierania danej tezy za naczelną w danej sytuacji. Na takową 
stronniczość narażeni są również lekarze, bo każdy z nich może wierzyć w jedną główną zasadę, 
którą obiera w swojej praktyce zawodowej.Wiedza uprzednia. Elementy odstające. Stronniczość. To ciekawe, że wszystkie trzy prawa 
medycyny dotyczą ograniczeń ludzkiej wiedzy”

Prawa medycyny” to swoisty traktat społeczny, w którym autor wykłada swoje przekonania na 
zagadnienie medycyny jako gałęzi nauki o człowieku. Jednakże nie wciągnął mnie on tak, jak 
autobiograficzna książka Zaka Ebrahima „Syn terrorysty. Historia wyboru”. Wydaje mi się, że 
oczekiwałem po niej czegoś nieco innego. Aczkolwiek jej niewielki format i grubość sprawią, 
że pochłania się ją bardzo szybko i może być ona ciekawym wstępem do poznawania twórczości 
tego autora.



Dziękuję Wydawnictwu Relacja za egzemplarz do recenzji.


Tytuł: Prawa medycyny. Zapiski z niepewnego terenu
Autor: Siddhartha Mukherjee
Wydawnictwo: Relacja
Rok wydania: 2018
Tłumacz: Anna Rogozińska
Ilość stron: 104
Gatunek: traktat
Dodatkowe informacje: -

Popularne posty z tego bloga

Mistrz małej prozy

We dwoje zawsze lepiej

Recenzja książki Andrzeja Maleszki „Magiczne drzewo. Czerwone krzesło”