Recenzja cyklu książek „Panie na Koborowie” Bogny Ziembickiej

 Bogna Ziembicka nieznana mi dotąd pisarka. Jej książkę znalazłam przez przypadek, wybierając kolejny audiobook na Audiotece (przemieszczając się autem jest to idealny czas do słuchania książek). Zaintrygował mnie tytuł pierwszej części cyklu „Panie na Koborowie”, mianowicie „Miłość w cieniu wielkiej wojny”. Zachęcający również był opis, więc postanowiłam wsłuchać.  Druga część cyklu, pt. „Wenecjanka” włączyła się automatycznie, nie zwróciłam uwagi, że to kolejny tom. Jednak dość prywatnych historii, przejdźmy do sedna… 



Nadmienię tylko, ze w fabułę wplecione są wydarzenia historyczne. Czytelnik „wchodzi” do świata rewolucji francuskiej, do kraju Napoleona oraz do Hiszpanii. Gaston Laval jest lekarzem, który pracuje we francuskim szpitali polowym. Jest przenoszony z bitwy na bitwę. Otaczają go ranni, cierpiący oraz niestety umierający. Jednak w tym piekle spotyka go promyk słońca, nadziei. Kobieta, która jak na tamte czasy jest bardzo nowoczesna, inna. Marzy by zostać lekarzem, Muriel de Voss zaczyna od leczenia ziołami. Nie przeraża jej widok ciężko rannych. Wspólne zainteresowanie medycyną łączy ich. Jak zakończy się ta miłość? Czy to wgl jest miłość? Więcej szczegółów nie będę Wam zdradzać. 

Mnie osobiście te lektury nie przypadły do gustu. Rewolucyjna Francja, nagle Hiszpania… Nie moje klimaty. Opisy ciężkie. Przytłaczało mnie słuchanie (jako wytrwały czytelnik liczyłam na cud, że jednak będzie coś co mnie wciągnie w tej książce). 

Notabene dla zainteresowanych pojawia się wątek o Polsce. Powiązane jest z tym, że Muriel de Voss ma polskie korzenie. Liczne opisy, nie tylko miejsc, ale również i te historyczne. Mało takich ciekawszych, które przykuły by uwagę czytelnika. Były momenty, w których czułam się jakby czytała znienawidzone przez maturzystów „Nad Niemnem”…. 

Wielka miłość została spłycona do minimum. Znudziło się już trochę czytanie o wielkich miłościach, które potrafią przetrwać prawie piekło na ziemi jak rewolucje czy wojny… Czas chyba zacząć czytać inne gatunki. 



Nie będę wylewać więcej pomyj na tę książki, bo to nie o to chodzi. Te książki zdecydowanie nie były przeznaczone dla mnie. Mam nadzieję, że sami przeczytacie i wyrazicie własną opinię na temat pozycji książkowych p. Bogny Ziembickiej. 


Autor: Bogna Ziembicka 

Cykl: Panie na Koborowie 

Wydawnictwo: Filia 

Rok wydania: 2019 

Tom 1. Tytuł: Miłość w czasie wielkiej wojny 

Tom 2. Tytuł: Wenecjanka


Popularne posty z tego bloga

Mistrz małej prozy

We dwoje zawsze lepiej

Recenzja książki Andrzeja Maleszki „Magiczne drzewo. Czerwone krzesło”