Recenzja książki J. Austen „Duma i uprzedzenie”

 Wybierając 25 książek na moje ćwierćwiecze, nie myślałam, że ten czas tak szybko upłynie. Wiele książek przeczytałam, a te jednak były na mojej półce dalej i czekały na swoją kolejkę. Postanowiłam zmienić to i tak oto, pojawia się recenzja fantastycznej książki, przeczytanej w jeden wieczór! „Duma i uprzedzenie”. Jest to również pierwsza książka Jane Austen, którą przeczytałam. Mam nadzieję, że nie tylko ja zwlekałam z przeczytaniem tak fantastycznej książki! 



Elżbieta Bennet jest główną bohaterką powieści. Warto nadmienić, że jest to inteligentna i błyskotliwa dziewczyna, która na świat patrzy z przymrużeniem oka. Posiada poczcie humoru, przez co łatwiej odbierać jej otaczającą rzeczywistość. Odmienna jest jej matka oraz dwie młodsze siostry. Matka, która nie potrafi zachować się, w dodatku jest bezczelna. A jej siostry? Cóż myślą tylko o przyjemnościach, czyli balach oraz o swoich adoratorach, tudzież o przyszłych mężach. Wśród Pań nie może zabraknąć głowy rodziny. Ale czy można nazwać osobę, która nie przejmuje się tym całym cyrkiem głową rodziny? Uważam, że nie. Elżbieta jednak nie pozostaje sama. Towarzyszy jej najstarsza siostra Jane, która jest śliczną kobietą o wrażliwym sercu. To właśnie w Jane zakochuje się bez pamięci nowy dzierżawca sąsiadującego dworu. Młody i bogaty mężczyzna przyjeżdża wraz ze swoimi znajomymi i wprowadza rewolucyjne zmiany w życiu małego miasteczka. Jak wielkie są to zmiany? Dodam, że akcja powieści rozgrywa się na przełomie XVIII i XIX wieku. 

Tytuł powieści wskazuje na konflikt. Wiąże się ten konflikt ze zmianami jakie zachodzą w prowincjonalnym miasteczku. Wartka fabuła, w której nie ma nudnych, monotonnych fragmentów. Jest wręcz przeciwnie, zaskakująco, romantycznie, ba i nawet zabawnie! Co ciekawe, rzeczy, które bawiły ponad dwieście lat temu, bawią i teraz czytelnika, to się nazywa nieśmiertelność powieści. Autorka w sposób doskonały kpi z klasy średniej, jak i wyższej. Gafy popełniają nie tylko chłopi czy osoby z klasy robotniczej, ale również osoby z elit. Jest to idealna puenta tej powieści. 

Na uwagę zasługuje również kreacja bohaterki. XIX-wieczna Anglia, kobieta, która potrafi postawić na swoim, kobieta dominująca. Dominuje również intelektualnie nad mężczyzną, co wówczas wydawać by się mogło abstrakcją. Autorka stworzyła postać na miarę tamtych i obecnych czasów postać, która jest pewna siebie. Jest postacią inną, wyjątkową. 

  Po tę pozycję lekturową nie ukrywam sięgnę pewnie nie raz. Za każdym razem zwracając mam nadzieję na coś innego, wyciągając inne wnioski. Niesamowite przeżycie w XIXwiecznej Anglii pozostanie ze mną jeszcze na długo. Polecam gorąco każdej dziewczynie, kobiecie! 


Tytuł: Duma i uprzedzenie 

Tytuł oryginału: Pride and Prejudice

Autor: Jane Austen 

Wydawnictwo: Świat Książki 

Rok wydania: 2018 


Popularne posty z tego bloga

Mistrz małej prozy

We dwoje zawsze lepiej

Ze złych proporcji może wyjść tylko zakalec